قیمت فروش بهترین نوع میگو خشک

فروش میگو خشک و قیمت میگو خشک ، بهترین نوع  آن در بازارهای داخلی چگونه تعیین می شود ؟
قیمت میگو خشک و فروش تن ماهی درج به عوامل زیادی بستگی دارد. که مهمترین آن سایز میگو، درجه خشکی آن وهمچنین میزان خلوص محصول ( به این معنی که تا چه درصدی از سر و یا پوست خشک شده میگو همراه آن مانده باشد ) می باشد . و اینکه در چه فصلی از سال و در آبهای کدام استان صید شده باشد . که از سه استان جنوبی میگوخیز، میگو خشک بوشهر بهترین شکل و طعم را دارد . البته حجم بیشتر تولید را در این میان آبهای هرمزگان دارد که  درصدی از آن نیز مشابه میگو خشک بوشهر تولید می شود .
در حال حاضر فراوری چنین محصولاتی بیشتر تابع ذایقه بازار داخلی و پسند خریداران خارجی است .
ساحل نشینان در زمان های قدیم برای حفظ  محصولات دریایی و از جمله میگو از چه روش هایی بهره می بردند ؟ در اینجا یکی از روش هایی که در حال حاضر نیز به کار میرود ذکر خواهد شد و آن عبارتست از جوشاندن میگوهای دریایی ریز و زیر متوسط درآب شور شده هست . و سپس خشک کردن آن در زیر نور مستقیم آفتاب و یا در دستگاه های مخصوص ( به روش صنعتی ) و در نهایت فروش آنها در بازارهای داخلی و یا صادرات میگو خشک به کشورهای حوزه خلیج فارس است .

قیمت میگو خشک

روش تعیین قیمت فروش میگو خشک

به طور کلی و از آنجا که برای تهیه میگو خشک معمولآ از گونه های میگوی دریایی و در سایزهای ریز تا حداکثر متوسط استفاده می شود . قیمت میگو خشک و فروش میگو خشک نیز تابعی است از قیمت اولیه میگوی تازه – به اضافه هزینه های مربوط به نمک و جوشاندن آنها و همچنین دستمزدهای جوشاندن و پاک کردن میگو تا مرحله نهایی آن .

و بنابراین در ابتدا باید مشخص شود که چه درصدی از محصول اولیه برای فروش باقی می ماند و این نیز باز بسته به اینکه محصول نهایی در چه درجه ای از خشک شدن قرار گرفته فرق می کند .

اما به طور کلی و آنچه که بیشتر اتفاق میافتد به این صورت مورد محاسبه قرار می گیرد . که اگر محصول اولیه میگو در سایزهای ریز و بسیار ریز باشد و در مرحله نهایی خود به صورت کاملآ پاک شده در آید مبنای محاسبه ده درصد ( به تعبیر دیگر صدی ده از وزن اولیه)  خواهد بود . و در سایزهای درشت تر- که به طور معمول به صورت نیمه خشک در می آید – از بیست و پنج درصد تا حدود سی و پنج درصد از وزن اولیه تحویل داده می شود . و البته هزینه های فراوری و پاک کردن میگوها در دو مرحله یا بیشتر نیز در تعیین قیمت نهایی لحاظ می شود .

روش تعیین قیمت فروش میگو خشک

قیمت میگو خشک

قیمت میگو خشک و تن ماهی سبحان به عواملی متعددی بستگی دارد. اینکه از آب های کدام استان و در چه فصلی صید شده باشد قیمت های مختلفی نیز دارد . و همچنین سایز میگو هم به افزایش قیمت آن کمک می کند که مهمترین عامل قیمت گذاری میگو خشک  می باشد. میگو خشک از سایز های زیر متوسط تا سایزهای ریز و بسیار ریز که به یک نوع آن میگو خشک آجیلی نیز می گویند فراوری می شود .

به این ترتیب قیمت میگو خشک ریز در سال گذشته از 25000 تومان تا  105000 و در سال جاری د رهمان سایزها تا 270000 تومان رسیده است. و نوعی از سایز زیر متوسط نیمه خشک آن نیز امسال با قیمت حدود صد هزار تومان به فروش رسیده است .

قیمت میگو خشک

روش های خشک کردن میگو

روش های مختلفی برای تهیه میگو خشک وجود دارد که ما در اینجا صرفآ به دوروش معمول آن اشاره می کنیم .

روش اول که معمولآ برای خشک کردن میگو در سایزهای ریز و بسیار ریز ( برای مصرف میگو پلویی و یا میگو خشک آجیلی و یا چیپس ) به کار می رود . به این صورت است که  مقداری مشخص از میگو را پس از صید، ساحل آوری و شستشو در آب جوش ریخته و به مقدار مورد نیاز نمک به آن اضافه میکنند . تا زمان کوتاهی در آب جوش بماند ولی زمان زیادتر باعث از هم پاشیدگی و له شدگی نشود. و پس از آبکش کردن در معرض نور مستیم آفتاب به حداکثر خشکی خود برسد . و پس از آنست که یا به همین شکل وارد بازارهای محلی می شود و یا به دو صورت نسبتآ تمیزشده و خالص راهی بازار مصرف داخلی و یا صادراتی می شود .

روش دوم نیز که معمولآ برای سایزهای بزرگتر و زیر متوسط و به منظور تهیه میگوی نیمه خشک کاربرد دارد به این شکل است که ابتدا محصول خام را در آب یک مرحله جوشانده می شود . و پس ا ز آبکش کردن و سرد شدن ، سر و پوست را جدا و آنرا  نمک سود کرده و د رمعرض آفتاب به حالت نیمه خشک در می آورند .

روش های خشک کردن میگو

موارد مصرف میگو خشک

از جمله روش های کاربرد میگو خشک، مصرف آن به شکل چیپس و مانند آجیل بوده که به میگو خشک آجیلی معروف و در برخی کشورها رایج است . و همچنین به عنوان پیش غذا در برخی از رستوران ها استفاده می شود.

میگو پلو یا هواری میگو را نیز می توان از انواع ریزتر میگو خشک  فراهم کرد . همچنین به منظور تهیه چلو خورشت میگو و قلیه میگو و میگوی پفکی هم می تون از میگو خشک بهره گرفت .

به طور کلی در بیشتر این موارد باید شوری این محصول با چند بار خیساندن آن گرفته شود .

علاوه بر موارد بالا و البته پس از گرفتن شوری آن و چرخ کردن میگو، کتلت ، شامی و فلافل میگو و مانند اینها را  می توان طبخ کرد . در تهیه انواع سالاد و طعم دهنده ها نیز می شود از این فراورده ارزشمند بهره برد .

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما